Wednesday, July 6, 2011

Hasil Kerja Pelajar





 Ulasan tentang video
ulasan yang saya dapati daripada video yg saya tengok ialah : sahabat merupakan seorang yg penting dalam kehidupan  dan merupakan satu jasad dua jiwa .Jika kita tiada sahabat pasti hidup kita akan keseorangan  .dan hidup sebagai sahabat sangat lah susah , tatkala difitnah oleh sahabat sendiri ,tatkala di ejek oleh sahabat sendiri .oleh kerana itu bersiap sedia lah akan benda 2 itu. 

dari abu hurairah r.a.bahawa nabi muhammad pernah bersabda :tidak seseorang muslim pun yang tertimpa musibah kecelakaan,kesusahan, kesedihan, kesakitan mahupun kedukacitaan termasuklah tertusuk duri melainkan allah taala menebus dosa nya dengan apa yg menimpa nya itu . 

Dan jangan lah cepat berputus asa tatkala dilanda musibah . dia menawarkan manis di saat kamu merasakan pahit nya hidup . senyuman ikhlas dia memaniskan lagi hidup mu. menhulurkan tangan nya disaat kamu jatuh tidak mampu berdiri . dan sentiasa membimbing tangan mu ke arah kebaikan . dan bersabarlah tatkala dia memandang mu dngn hina . sesungguhnya allah bersama dngn orng 2 bersabar . dia yg bersahabat atas lebih mu akan pergi di saat kekuranganmu . dan seseorang sahabat itu tidak akan menyembuyikan kebenaran melainkan demi ketenangan hatimu . akn tetapi mengatakan yg sejujur nya melainkan pahit nya itu   membuatkan  sehingga ia menangis bahkan membenci mu . kamu harus siap untuk di benci dan bertahan dengan kesetianmu kerana itulah bukti ketelusan mu dan keikhlasan mu . Jagalah sahabat mu ,betapa bnyak orang yg mendambakan sahabat namun meraka gagal dalam pembinaan nya . 

dari abu hurairah r.a.bahawa raslullah s.a.w.bersabda : tiadalah harta itu berkurang kerana sedekah .allah tidak akan menambahkan kepada seseorang yg suka memaapkan melainkan kemuliaan .dan tiadalah seseorang yg merendahkan diri kerana ALLAH melainkan ALLAH akan mengangkat darjatnya. (hadis riwayat muslim)


*Ini adalah hasil Kerja salah seorang pelajar SMTT3i Adam bin Mohd Sobri.

No comments:

Post a Comment